İspanyol Açılışı - Ruy Lopez

12 Eylül 2009 Cumartesi



Günümüzde satrançta en sık kullanılan açılışlardan birisi olan "İspanyol Açılışı" yani diğer ismi "Ruy Lopez", adını bir satranççı bir rahipten almıştır.

Birçok devam yolu olan ve büyük ustaların birbirlerine sık sık oynadıkları İspanyol açılışını uygulamalı olarak gösterelim...


1.e4 e5 2.Af3 Ac6 3. Fb5 hamlesi ile beyaz filini hem geliştiriyor hem de siyahın atını istiyor.Yani hem tehdit hem gelişim hamlesi.. 3..a6 Siyah , fili isteyerek hamle kazanıyor ve ileride "c8" filini belki de "b7" den geliştirecek ve
bu nedenle "b5" sürüşünü destekleyen "a6" hamlesini seçiyor.





4.Fa4 Af6 hamlelerinden sonraki konum şekildeki gibidir.İspanyol açılışının ana devam yolu olan bu devam yolunda beyazlar "a4" deki filini ileride siyah kısa rok yaparsa "piyon c3" den sonra "c2" ye yerleştirerek uzun çaprazda şah kanadına saldırmayı deneyecek.



5.0-0 Beyaz şimdi kalesini de oyuna sokuyor ve 5...fe7 şimdi siyah da roka hazır..Ve siyah, filini "e7" den geliştirerek savunma yapıyor.


6.Ke1 b5. Şimdi resimdeki konumu dikkatle inceleyelim.Beyaz Ke1 hamlesiyle kalesini merkeze alarak merkez piyonunu koruyor , Siyah ise başlangıçta da söylediğmiz gibi "b5" piyon sürüşüyle beyaz filin at tehdidini gideriyor , aynı zamanda şimdi "b7"karesi de filinin gelişmesi ve merkeze baskı yapması için oldukça iyi görünüyor.









7.Fb3 d6 hamlelerinden sonra
8. Hamlede beyaz "c3" hamlesini yapar ve konunun başında değindiğimiz gibi "filine adeta yuva" yapar.Yani amacı filini c2 ye yerleştirmek...


İspanyol Açılışının Ana Devam yolunu öğrenmiş olduk.İlerleyen derslerimizde İspanyol Açılışı ile ilgili analizli oyunlarda buluşmak üzere hoşçakalın...

Piyon Finalleri

Resimde gördüğünüz piyon finalini çalışmak için resmin üzerine veya konunun devamını oku bağlantısına tıklayın..


Bu gibi durumlarda genel kural şudur:Kuvvetlerimizin daha fazla olduüu tarafta derhal harekete geçmeliyiz.
1. g4
Genellikle karşısında rakip piyonu bulunmayan piyonu ilerletmek daha iyidir.



1...a5

Siyahlar diğer kanatta ilerliyor.Şimdi beyaz bu piyonu durdurup durdurmamayı düşünebilir.Bu durumda "her devam yolu" kazanır.Fakat genellikle rakip şah çok uzakta olduğu zaman piyonu durdurmak gerekir.
2.a4 Şf6 3.h4 Şe6

3...Şg6 ile basit bir hesap gösteriyor ki beyaz şahı ile öbür kanada gidip a5 karesindeki rakip piyonunu alır ve geriye kalan tek piyonunu siyahtan çok önce vezir yapabilir.

4.g5 Şf7 5.Şf5 Şg7 6.h5 Şf7

6...h6 7.g6 ve sonra da iki piyon birbirini rakip şaha karşı koruyabileceğinden (çünkü siyah şah bir piyonu alırsa diğerini yakalayamaz) beyaz diğer kanada giderek siyahın orada bulunan piyonunu alır.

7.Şe5
Şimdi artık şah ile öbür kanada gidip siyah piyonu alarak oradaki beyaz piyonu vezir yapmanın zamanı gelmiştir.Bu kural buna benzer bütün oyunsonlarında yürürlükte olup okuyucu tarafından bu örnekte ve kendisinin bulabileceği diğer örneklerde incelenmelidir.


















Kepez Belediyesi Satranç Turnuvası

Değerli satrançseverler Eylül ayının 26 sı ve 27 sinde yani 09/26/2009 - 09/27/2009 (cumartesi-pazar) tarihleri arasında Antalya Kepez Belediyesinin düzenlediği ödüllü bir satranç turnuvası olacaktır.Katılmak isteyenlere önemle duyurulur.Katılacak olan http://www.satrancturnuvam.com/ adresine kayıt yaptırmaları gerekmektedir.Birçok başarılı satranççının katılacağı satranç turnuvası Kepez Belediyesi Kapalı Spor Salonunda gerçekleşecek.






Kategoriler

A. 11 YAŞ VE ALTI 1998 ve daha sonra doğanlar

1-Bayanlar 2-Erkekler Kategorisi

B. 12 YAŞ VE ÜSTÜ 1997 ve daha önce doğanlar

1-Bayanlar 2-Erkekler Kategorisi


Piyon Oyun Sonu

Örnek 1
Satrançta oyun sonlarının çok büyük önemi vardır,ve çok az kişi satranç çalışırken oyun sonlarını inceler ,oysa ki oyun sonu bilgisi "hem taşların gücünü ve kabiliyetlerini kavramada hem de strancımızın ufkunu genişletmekte büyük bir öneme sahiptir".Hep beraber Capablanca'nın etüdünü inceleyerek piyonlu oyun sonları hakkında bilgi edinelim..Hamle beyazdadır..

Bu durumda beyaz 1.f6 oynayarak kazanamaz ,çünkü siyah kendisine oyunu kaybettirecek olan 1....gxf6 hamlesini yapmaz , fakat 1...Şg8 oynarsa , 2.fxg7 Şxg7 ile oyun berabere biter va da 2.f7+ Şf8 ile byeaz piyonunu vezir yapamaz. Ve yine 2.Şe7 gxf6 3.Şxf6 Şf8 ve beraberlik olur.Fakat beyaz diyagramımızda gösterilen konumda şöyle oynayarak kazanır.
1.Şd7 Şg8 2.Şe7 Şh8 3.f6 gxf6 (3....Şg8 4.f7+ Şh8 5.f8 V mat)4.Şf7 f5 5.g7+ Şh7 6.g8v+ Şh6 7.Vg6 mat.

Örnek 2
- Bu durumda beyaz 1.f5 oynayarak kazanabilir! Bu hamleye Siyahın en iyi cevabı g6 dır..Bunu okuyucularımız kendileri araştırmalıdır.

- Beyaz g5 ile kazanamaz ,çünkü g6 ve beraberlik var. (Bunun nedeni opozisyon ilkesi )

-Beyaz Şe4 ile de kazanabilir.Gösterelim: 1.Şe4 Şe6 (1....g6 2.Şd4 Şe6 Şc5 Şf6 4.Şd6 Şf7 5.g5 Şg7 6.Şe7 Şg8 7.Şf6 Şh7 8.Şf7 ve beyazlar piyonu kazanır.)
2.f5+ Şf6 3.Şf4 g6 (Bu piyon sürülmediği takdirde 1.örnekteki durum oluşur)
4.g5+ Şf7 5.f6 Şe6 6.Şe4 Şf7 7.Şe5 Şf8
Beyaz f6 karesindeki piyonu vezir yapamaz.(Niçin olduğunu tahtada etüd ile bulunuz) fakat bu piyonu feda ederek diğer piyonu ve oyunu kazanır)
8.f7 Şxf7 9.Şd6 Şf8 10.Şe6 Şg7 11.Şe7 Şg8 12.Şf6 Şh7 13.Şf7 Şh8 14.Şxg6 Şg8

Siyahlar hala karşı koyabilir.Kazanmanın tek yolu burda gösterdiğimiz yoldur!!Bunu tecrübe ile araştırabiliriz:

15.Şh6 (15.Şf6 Şh7 ve kazanmak için şah geri dönmek zorundadır.Çünkü 16.g6+ Şh8 ve beraberlik) 15...Şh8 16.g6 Şg8 17.g7 Şf7 18.Şh7 ve beyaz piyon vezir olur.
Görüldüğü gibi hiç de basit olmayan bir oyun sonu var ve satrancını geliştirmek isteyenlerin çok dikkatli bir şekilde verdiğimiz her iki örneğe de çalışmaları gerekir.

İtalyan Açılışı

11 Eylül 2009 Cuma

Değerli satrançseverler bu dersimizde satrancın olmazsa olmazı "İtalyan Açılışı" namı diğer "Giuoco Piano" oyununu inceleyeceğiz..
Satrançta açılışlar konusunu ileriki zamanlarda detaylı öğreneceksiniz , şimdilik şunları söyleyebiliriz. "e4-e5" li oyunların "Açık Açılışlar" olduğunu söyleyelim , ve yeni başlayan ve orta düzey satranççıların genellikle ilk önce bu oyunlara hakim olması gerekir..
oyunumuza geçelim:
1.e4 - e5 2.Af3 (Satrancın altın kurallarından birisi olan açılışlarda hafif taşlarımızı oynamamız gerektiğini unutmayalım.At veya fil gibi taşlarımızı) 2...-Ac6 ve siyah piyonunu koruyarak atını geliştiriyor..şimdi beyaz 3.Fc4 hamlesini yapıyor.Amacı hafif taşlarını geliştirerek gelişimini sürdürmek ve roka hazırlanmak."c4" karesi açılışta fil için oldukça iyidir.Nedeni ileriki zamanlarda filin "f7" zayıf karesine diğer taşların da desteğiyle hücum etmek...
Siyahın hamlesi 3...Fc5 siyah da beyaz ile aynı görüşte olsa gerek...

Şimdi beyaz İtalyan açılışının asıl amacı olan "c" piyonunu bir kare sürüyor. 4.c3 beyazın amacı diğer merkez piyonunu yani "d" piyonunu "c" piyonunun da desteği ile sürerek merkeze hakim olmak.Oldukça ince bir hamledir..
Siyah ise şimdi sakin ve mantıklı bir hamle yapar ve diğer atını oynayarak roka hazırlanır.4...Af6
Beyaz hiç zaman kaybetmeden düşüncesini gerçekleştirir ve hamlesi 5.d4 Açılışın ana devam yolu budur.
Şimdi siyah merkezdeki piyon yapısından hoşlanmadığından veya ileride güçlü bir piyon saldırısına maruz kalmak istemediğinden "d" piyonunu alır..5...exd4.


Beyaz şimdi "d4" deki siyah piyonu "c" piyonu ile alarak tekrar merkezde üstünlük sağlamaya devam eder. 6.cxd4 ve şimdi aynı zamanda "c5" deki siyah fil rahatsız ediliyor.Beyazın merkez piyonlarının burdaki durumuna çok dikkatle bakılmalıdır..Oyunun devamında siyah filini nereye oynamalıdır ? En mantıklısı "b4" ten şah çekmek gibi görünüyor ancak tek seçenek tabiiki bu değil,örneğin siyah filini bir kare geriye çekerek "b6" ya da oynayabilir.Açılış teorisi siyahın burada filini geriye yani"b6" ya çekmesinin yerine "b4" ten şah çekmesi gerektiğini söyler nedeni şudur: Eğer siyah burda filini "b6" ya oynarsa beyaz "a4" gibi bir hamle yapıp siyah fili uzunca bir süe hapsedebilir.Ardından (Beyazın hamlesi a4 piyonunu a5 e sürmek olabilir..

6....Fb4+ Siyah filini geriye çekmez ve şah çeker.Nedenini biraz izah ettik sanırım.
Beyaz şahının önüne hangi taşı koymalıdır,at mı yoksa fil mi?
Burada atımızı "d2" ye getirirsek hem filin yolunu kesmiş oluruz hem de şahımızı "rok" yapana kadar açmaza almış oluruz,daha da önemlisi beyaz burda Ad2 yaparsa siyah açmazdan yararlanarak "e4" piyonunu alır..


O nedenle doğru hamle 7.Fd2
Şimdi siyah fil ile "d2" deki beyaz fili yer ve şah çeker.7..Fxd2+
Beyazın sekizinci hamlesi "b" dek atla fili almak.
8.Abxd2
Siyah şimdi etkili bir hamle ile beyazın merkezdeki piyon durumunu yıkmak ister ve
8...d5 hamlesini yapar.Beyazın en doğru seçeneği "d5" piyonunu almaktır.
9.exd5 Axd5 ve siyah atını merkeze oturtur 10.Vb3 ile beyaz merkezdeki atı çift taşıyla tehdit eder 10... Ace7 hamlesiyle siyah inatçı oyununu sürdürür. Bu incelediğimiz oyunİtalyan Açılışının ana devam yoludur..Dikkatli bir çalışma sizleri bekliyor.İyi çalışmalar...


İtalyan Açılışının 10.Hamleden Sonraki Konumu

Fil ve At ile Mat Nasıl Yapılır

Fil ve at ile matı okuyucularımıza ayrıntılı anlatacağız..
Fil ve at ile mat yapmak iki fille mattan çok daha zordur ve bu matı öğrenmek oldukça büyük bir aşama kaydetmek demektir.
Ünlü satranç üstadı Yuri Averbach ın etüdünün de yardımıyla oluşturulan bu mat yöntemini herkesin anlayabileceği bir şekilde aktarmaya çalışacağız..
Fil-at matı yaklaşık 35 hamle gerektirir.(En kötü durumda)
Günümüzdeki kurallar mat için kullanılabilecek hamle sayısını "50" ile sınırlandırdığından bu oyun sonunda hatasız oynamalıyız!!
Sonuca üç aşamada varılır.Önce şah tahtanın kenarına sürülür , sonra filin denetleyebileceği renkteki bir köşeye sıkıştırılır ve nihayet mat edilir.
İlk önce köşedeki matın nasıl yapıldığına bakalım:
Siyah şah gerekli köşede ve kaçma yolları kapalı.Taşlarımızın nasıl birlikte hareket ederek birbirlerine destek olduklarına dikkat edelim.At , "c7" ve b6 karelerini , fil ise "a6" , "c6" şah ise "d8" karesini denetliyor.
Hamle siyahta...
Örneğin 1....Şa7 2.Şd7 Şb7 3.Şd8 Şb8 4.Fa6! .Şimdi şahın hareketleri büsbütün sınırlı.
4....Şa7 5.Fc8 Şb8 6.Ab4 Şa7 7.Şc7 Şa8 8.Fb7+ Şa7 9.Ac6+ ve mat!

(Satranç severlerin bildiği gibi bu önemli çalışmayı kendimiz tahtanın üzerinde verdiğimiz bilgiler ışığında denemeliyiz.!!)



Mat ancak filin denetleyebildiği renkteki bir köşede gerçekleşebildiğine göre , elbette ki rakip şahın öteki renkteki br kareye kaçması gerekir.O halde şahı "güvenli köşeden" "matın yapılabileceği köşeye sürmeyi bilmek çok önemli.
İşte buna da bir örnekle açıklık getirelim.

Hamle beyazda...
1.Af7+ Şg8 2.Ff5 Şf8 3.Fh7 Şe8 4.Ae5 Şd8 ! En hareketli savunma hamlesini yapmayı başarıyor siyah!Siyah şahını "a1" karesine doğru kaçmayı deniyor.
Eğer 4.hamlede 4...Şf8 oynasaydı 5.Ad7+ Şe8 6.Şe6 Şd8 7.Fd3 Şc7 (7...Şe8 8.Fb5 Şd8 9.Ab6 Şc7 10.Ad5+ ve aynı sonuca varır.)
8.Fb5 Şd8 9.Ab6 Şc7 10.Ad5+ Şd8 11.Şf7 Şc8 12.Şe7 Şb8 13.Şd7 .Beyaz artık ilk örnekte verdiğimiz gibi mat eder.
Mavi renkteki yazıların oyunun doğal gelişimini verdiğinden analiz ederken , çalışırken buna dikkat edersek işimiz kolaylaşır.
5.Şe6 Şc7 6.Ad7! Şb7 7.Fd3! ( 6....Şc6 dan sonra da aynı hamle oynayacaktı.)
7....Şc6 8.Fa6 Şd8 9.Fd5 Şd8 10.Ab6 Şc7 11.Ad5+ ile şah çekiyoruz.
Beyazın doğru hamleleriyle siyah şahın yolu kesiliyor ve en fazla 9 hamlede mat yapılabilecek duruma geliniyor.
(Rakip şahı köşeye sürme tekniği ilk kez 1777 yılında A.Philidor tarafından ortaya çıkarılmıştır.
Şimdi yeni bir "at ve fille mat yapma" durumuna bakalım...
Tahtanın kenarına sıkışmış "siyah şah" burada "çok inatçılık" yapıyor.

Hamle siyahta..
Oyun şöyle devam ediyor.
1....Şe8 2.Af4 Şd8 3.Şe5! Beyaz rakip şaha biraz özgürlük tanımaktan korkmamalı.Sonunda "a1" e doğru kaçmasına izin vermeyecek.
3...Şc7 4.Şd5 Şb6 5.Fd7! Böylece şahın yolu kesiliyor.
5...Şa5 6.Şc5 Şa6 7.Şb4 Şb6 8.Ad5+ Şa6 9.Fc8+ Şa7 10.Şb5 ve gerisi kolay.
Okurlarımız matı "kendileri" tamamlayarak deneyim kazanabilirler.

Legal Matı Nasıl Yapılır

10 Eylül 2009 Perşembe

Satrançseverlerin bilmelerinde kesinlikle fayda olan bir mat olan "legal matını" detaylı olarak öğreneceğiz.
Şimdi resime bakalım,beyaz ilk hamlede e4 oynamış ve siyah da aynı şekilde e5 ile karşılık vermiş. (1.e4 e5) İkinci hamlede beyaz gene doğru bir hamle yapıyor ve "kısa menzilli olan taşını yani atını oynuyor".
2.Af3 . .... Siyahın seçenekleri epey fazla.Örneğin "af6" oynayabilir (bunu ileriki derslerimizde göreceğiz : Petroff Defansı) , "Ac6" oynayabilir ve piyonunu koruyarak taş gelişimini sürdürür.Her neyse konuda sapmadan...
şimdi siyahın filine yol açmak ve "e5" piyonunu korumak için öteki merkez piyonunu bir kare sürdüğünü varsayalım:
2...d6... Bu durumu iyice anladıysak ikinci resimin de yardımıyla konumuza devam edelim...




Şimdi beyaz üçüncü hamlede filini geliştirmek için fc4 oynar ve siyah ise saldırgan bir hamle yaparak (erken saldırı) fg4 yapar.Amacı beyaz atı açmaza almak...
3.Fc4 Fg4
Şimdi oyunda ne görüyoruz anlatalım:
Beyaz atı ve filini geliştirmiş siyah ise yalnızca bir taşını geliştirmiş ve erken bir hücum hamlesi yapmıştır.





Şimdi beyaz diğer atını da oyuna sokar ve ac3 oynar , siyah ise "siyah filini" "g7" den geliştirmek için g6 oynar.Gayet mantıklı...

4. Ac3 g6


Bu resimdeki konum 4.hamleden sonra oluşmuştur ve çok dikkatle bakılmalıdır.

Şimdi beyaz artık sürpriz bir karar ile rakibi adeta şok edici bir hamle yapar..



5. Axe5 !! Çok önemli bir hamle ve nedenini konunun sonunda birazdan öğreneceğiz.
Beyaz atını neden veriyor , amacı ne ??? Mantıklı bir nedeni olmalı ama ne???
( Amacı siyahı mat etmek tabiiki!! )
Şimdi siyah bunu anlamıyor ve beyazın vezirini bedava verdiğini düşünüyor..


Hamlesi 5. ...Fxd1 ve veziri yer. Oldukça kötü bir hamle...

Beyaz şiddetli bir atak hamlesi yaparak fil ile f7 piyonunu alır.

6.Fxf7 +şimdi siyahın seçenekleri iyice azaldı.Beyaz bir vezirini verdi ancak şu an siyahın sadece bir seçeneği kaldı ve o da şahını e7 ye gelmek. 6... Şe7 ve artık hemen herkesin gördüğü gibi beyaz bitirici vuruşunu yapar ve
7. Ad5 1-0.
Satranç derslerimizden şu ana kadar öğrendiğimiz en keskin oyun bu idi.Beyazın "vezirini vererek nasıl mat yaptığını" gördük. Legal matı her iyi satranççının bilmesi gereken ve satrancımızı geliştirmemiz için bizi bir basamak daha yukarı taşıyan bir mattır.Bu matı bilmeyenlerin kesinlikle iyi etüt etmesi gerektiğini düşünüyoruz.İyi çalışmalar.

Aptal Matı Nasıl Yapılır



Aslında asıl adını "aptal matı" olarak bildiğimiz bu mata "tembe matı" da denilir.
Satranca yeni başlayan oyuncuların sıklıkla karşılaştıkları matlardan birisidir,hemen ekleyelim satrançta en kısa mat olma özelliği de vardır.


Mat durumuna şöyle gelinir: 1.hamlede beyaz "açılış teorisinin dışına çıkarak" Şah veya vezir piyonlarını iki ilerletmek yerine "f3" oynar. ( 1.f3 ) Oldukça kötü bir hamle
Siyah ise doğru olanı yapar ve "e5" çıkarak hem vezirinin hem de filinin yollarını açmış olur ( 1...e5 )
İkinci hamlede de beyaz kötü oynama isteğini devam ettirir ve "g4" oynar , beyaz hala tehlikenin farkında değil! ( 2. g4 )
Ve şimdi siyahlar bitirici vuruşunu yapar.Resmimizde de görüldüğü gibi satranç tarihinin en kısa matını yapar : 2....Vh4 ve mat!

Piyonun Vezire Terfisi

9 Eylül 2009 Çarşamba

Bu dersimizde piyonun vezir olması gibi satrançta çok iyi bilinmesi zorunlu konu ile ilgili çalışma yapacağız.İyi satranç oyuncularının bile zaman zaman hata yaptıkları bir noktadır piyon terfisi.Eğer iyi bir satranççı olmak istiyorsak bu konuyu çok iyi kavramamız gerekir.
Bir piyon ,oyunda kazanılabilecek en küçük maddi üstünlüktür ve tahtada yalnız şahlar ile bir piyon kaldığı zaman çoğu kez oyunu kazanmaya yeterli olur.Ünlü satranç ustası Capablanca'nın notlarından alınan bu çalışmada çok önemli olan genel kural şu:
Kazanmak için şah,arada bir kare olmak üzere kendi piyonunun önünde olmalıdır.Eğer rakip şah piyonun tam karşısında yer almışsa oyunu kazanmak mümkün olmaz.Şimdi bu anlattılarımızı bir örnekle genişletelim.

Bu durumda oyun beraberedir!!! Neden mi?
Siyah için yuapılacak şey , şahı daima piyonun önünde tutmaya çalışmaktır.Eğer örneğimizde olduğu gibi bu yapılamazsa o zaman siyah şahı beyaz şahın tam önünde bulundurmak gerekir.Oyunun devamını verelim:
1.e3 Şe5 2. Şd3 Şd5.Bu çok önemli bir hamledir.İleride görüleceği gibi diğer herhangi bir hamle oyunun kaybedilmesine neden olur!Siyah şah piyona yakın tutulamadığından ,mümkün olduğu kadar ileride ve beyaz şahın önünde bulundurulmalıdır.3.e4+ Şe5 4.Şe3 Şe6 5.Şf4 Şf6.Durum yine aynıdır.Beyaz şah ilerledikçe siyah şah,piyona yaklaşamayacağından,beyaz şahın önünde kalır.
6.e5+ Şe6 7.Şe4 Şe7 8.Şd5 Şd7 9.e6+ Şe7 10.Şe5 Şe8 11.Şd6 Şd8. Eğer şimdi beyaz piyonunu ileri sürerse siyah şah piyonun önüne geçer.Bu suretle beyaz, ya piyonunu feda etmek zorunda kalır ya Şe6 oynar ve pat olur.
Piyonu süreceği yerde beyazlar şahı geri çekerse o zamansiyah şah piyonun önünde yer alır ve geri gitmeye zorlandığı zaman önüne geçecek şekilde veya "beyaz şah ilerlerse" karşısına geçecek şekilde geriler

Bu savunma çok çok önemli olup okuyucularımız bunu bütün ayrıntıları ile öğrenmelidir.Birçok tecrübesiz oyuncu benzer durumlarda bu bilgilere sahip olamadıklarından oyunu kaybetmişlerdir.
Şimdi yeni örneğimizle beyazın piyonunu nasıl vezir çıktığını öğrenelim:



"BU ÖRNEKLE PİYONUN NASIL TERFİ ETTĞİNİ GÖRELİM"
Bu durumda beyaz kazanır,çünkü "Şahı piyonunun önünde kalmıştır ve şah ile piyonunun arasında bir sıra vardır..
Takip edilecek metot şöyle:Şahımızı , piyonumuzu tehlikeye atmaksızın mümkün olduğu kadar ilerletiyoruz ve piyonumuzu "piyon kaybetme tehlikesi olmadıkça!" sürmüyoruz.




1. Şe4 Şe6
Siyah,beyazın şahının ilerlemesine müsaade etmiyor.bundan dolayı beyazlar şimdi piyonu sürerek siyah şahı geri gitmeye mecbur eder,ardından da şahı ileri sürer
2.e3 Şf6 3.Şd5 Şe7
Eğer siyah " 3 .... Şf5" oynarsa o zaman beyaz,piyonu e4 karesine sürmek zorundadır,çünkü aksi taktirde siyah "Şe4" oynayarak piyonu kazanır.Fakat siyahlar böyle yapmadığından beyazın piyonu ilerleteceği yerde şahını ilerletmesi daha iyidir.Çünkü piyon tehlikede değildir.
4.Şe5 Şd7 5. Şf6 Şe8
Şimdi artık beyaz piyon çok geride olduğundan şahın himayesine ( yanına) getirilmelidir.
6.e4 Şd7
Şimdi "Şf7" oynamak iyi değildir,çünkü siyah "Şd6" oynar ve beyaz piyonu korumak için şah ileri gitmeye mecbur olur.Bundan dolayı:
7.e5 Şe8
Eğer siyah şah başka yere giderse beyazlar "Şf7" ve sonra da "e6 , e7 , e8" oynayabilir.Çünkü bütün bu kareler beyaz şahın kontrolü altındadır.Siyah buna engel olursa beyaz , rakip şahı uzaklaştırmaya ve aynı zamanda kendi şahını piyonun önünde bulundurmaya çalışır.
8.Şe6
piyon e6 oynarsak oyun berabere biter.Çünkü siyah Şf8 oynar başlangıçta verdiğimiz örnekteki aynı duruma geliriz!!
8... Şf8 9.Şd7
Şimdi artık siyah şah uzaklaşmaya mecburdur.Beyaz piyon e8 karesine giderek vezir olur ve beyaz kazanır.Bu oyun sonunun da ilkindeki olduğu gibi çok iyi bilinmesi gerekir.

Vezir Matı Nasıl Yapılır


Şaha karşı vezir oyun sonu kesinlikle iyi bilinmelidir.Nedenine gelince "satranca yeni başlayan ve ilerletmek isteyen birisi" vezirini iyi ve sağlıklı kullanmayı bilmelidir.Vezir çok keskin bir taştır,bu örnekle daha iyi kavrayabileceğiz.
Vezir ile mat diğer taşlarla yapılan matlardan daha kolaydır,ancak çok dikkatli olunmazsa pat olabilir.
Anlatım:Önce veziri oynayarak siyah şahın hareket kabiliyetini mümkün olduğu kadar azaltalım , 1.Vc6 Şd4 2. Şd2 Bu durumda şahın gidebileceği yalnız bir karesi kalmış olur. 2. ..Ş e5 3.Şe3 Şf5 4. Vd6 Şg5 ( eğer siyah Şg4 oynarsa Vg6+ ) 5.Ve6 Şh4 (5. ..Şh5 6. Şf4 ve bir hamle sonra mat) 6.Vg6 şh3 7. Şf3 - şah oynar ve 8. Vezir mat eder
Bu oyun sonunda da kale oyunsonunda olduğu gibi siyah şah tahtanın kenarına kovalanmalıdır. Fakat vezir kaleden çok daha kuvvetli olduğundan izlenen yol çok daha kolay ve kısadır....İyi çalışmalar satrançseverler..

İki Fille Nasıl Mat Yaparız


Değerli satranç dostları bu yazımızda yeni başlayanların hatta bazı orta düzey oyuncularının yapmakta zorlandıkları "iki fil ile nasıl mat yapılır" sorusuna cevap vereceğiz...
Durumun Özeti :Siyah şah köşede olduğundan beyaz 1.Fd3 Şg7 2.Fg5 Şf7 3.Ff5 oynayarak siyah şahı zor bir sahaya sıkıştırabilir.Eğer başlangışta siyah şah tahtanın ortasında veya son yatay sırada ise beyaz şah yaklaştırılmalıdır.Ve sonra da fillerin yardımı ile beyaz oyuncu şahın hareket sahasını mümkün olduğu kadar daraltmalıdır.
Şimdi şöyle devam edebiliriz: 3.... Şg7 4 .Şf2 bu finalde mat yapabilmek için rakip şahı tahtanın kenarına değil aynı zamanda köşeye de sıkıştırmak gerekir.
Beyaz şahı 6. yatay sıraya ve aynı zamanda son iki dikey sütundan birisine getirmelidir.Örneğimizde bu haneler h6 , g6 , f7 , f8 haneleridir. h6 ve g6 en yakınları olduğundan şah bunlardan birine gidebilir.

4...Şf7 5. Şg3 Şg7 6. Şh4 Şf7 7. Şh5 Şg7 8. Fg6 Şg8 9. Şh6 Şf8. Şimdi beyazlar fillerin birisini oynayıp hamleyi siyah şaha geçirecek ve onu geri gitmeye zorlamalıdır , 10. Fh5 Şg8 11.Fe7 Şh8..Burada yapılacak şey beyaz fili siyah şaha ,son raki hamlede "g8" karesine geldiği zaman "şah" diyebilecek bir duruma sokmaktır.
12.Fg4 Şg8 13. Fe6 + Şh8 14.Ff6 ve mat.
Dikkate edilecek olursa bu mat on dört hamlede yapılmıştır ve herhangi bir durumda 30 hamleden önce yapılabilir.Bu tarz oyun sonlarında pat olmamasına dikkat edilmelidir.
Şunu Unutmayalım: Bu oyun finalinde şahın tahtanın kenarına kovalanmasının yeterli olmayıp mat yapabilmek için KESİNLİKLE köşeye sıkıştırılmasının gerektiğini hatırlatırız.

Pat Nedir

8 Eylül 2009 Salı


Pat bir oyuncunun kurallara uygun hamle yapamaması durumudur.Oyuncu kurallara uygun bir hamle yapamıyorsa oyun pat olur.
Patı satranca yeni başlayan arkadaşlarımızın daha iyi anlayabileceği bir şekilde anlatmamız gerekirse:
Pat,hamle sırası kendisinde olan tarafın "herhangi bir şah tehdidi olmaksızın" şahının gidebileceği bir kare olmaması durumuna denilir.Yani şah çekmeden mat konumuna gelinmişse buna pat yani beraberlik denilir.(Yenişmezlik)
İlk resimde görüldüğü gibi hamle sırası siyahta ise eğer dikkatli bakılırsa beyazın şah çekmediği görülüyor.O zaman siyahın hamlelerine bakalım:
Şahı dışında taşı kalmamış,ama şahının gidebileceği 5 kare de vezir ve şah tarafından tehdit ediliyor.

Pat Kuralı a) Hamle sırası kendisinde olan tarafın şahı ve diğer taşlarının hamle yapamaması durumunda ( şah çekme yok ) pat yani beraberlik olmuştur.

Pat Kuralı b ) Eğer tahtada 3 kez her iki taraf da aynı hamleleri tekrarlamışsa oyun pattır,yani beraberlik.

Rok Nasıl Yapılır

7 Eylül 2009 Pazartesi







Soldaki Resim (İlk Durum)



İlk durumda roka hazırlanan beyaz ikinci resimde de görüldüğü gibi rok yapmış...(Kısa rok )

Satrançta ilk başta "e" dikeyinde bulunan şahımızın güvenlik altına alınması için yapılan hamleye rok denir.Rok kale ve şahın birlikte yaptıkları özel bir hamledir.Rok kuralını iyi bilmek,rokun neden yapıldığını,durumlarda yapılamayacağını,rok yaparken nelere dikkat etmemiz gerektiğini detaylı bir şekilde sizlere anlatacağız…
Öncelikle rok iki çeşittir. 1) Kısa Rok ve 2 ) Uzun Rok

1) Kısa Rok : Şah ile “h1 kalesi” tarafından yapılan rok kısa roktur.(Şah ile kalenin arasındaki kare sayısının iki olduğuna dikkat edelim)
2) Uzun Rok:Şah ile “a1 kalesi” tarafından yapılan rok uzun roktur. ( Şah ile kale arasındaki kare sayısının 3 olduğuna dikkat edelim.
Gelelim Rokun yapılışına:Şekilde görüldüğü gibi beyaz şah ile h1 deki kalenin arasındaki at ile fil oyuna çıkmıştır ve şah ile kalenin arasında herhangi bir taş yoktur.Bu durumda şahımız bir kale atlar ve “e” dikeyinden “g” dikeyine gelir.Kale de aynı şekilde şahımızın hemen soluna yani “h” dikeyinden “f” dikeyine gelir.Bu kısa roktur.Önemli olan noktayı bir kez daha vurgulayalım..Şah ile kalenin arasında herhangi bir taş yok.!



Bu durumda da beyaz uzun rok yaptıktan sonraki düzeni görüyoruz."e" deki şah bir kare zıplayıp "c-1" karesine gelmiş ve "a-1" deki kale de iki kez zıplayıp şahın sağına yani "d-1" karesine,şahın sağına gelmiş.

Kale ile Mat Yapma


Bilindiği gibi kale ile mat yapabilmek için rakip şahın tahtanın kenarlarından birisinde olması yani birinci yatay,birinci dikey,sekizinci yatay veya sekizinci dikeyde olması ve kendi şahımızın rakip şahın tam karşısında olması gerekir.( Aslında bu durumun yani karşılıklı bulunan şahların durumunun bir adı vardır ve buna "opozisyon" denilir )
Peki bunu nasıl yapacağız? Tahtanın tam ortasında bir şah var ve bizim bu şahı tahtanın kenarına itmemiz gerekir.
Bunun için kesinlikle tek bir kale veya tek bir şah ile bu iş başarılmaz!
Hem şahımız hem de kalemizle ortaklaşa br iş sergileyip yapmalıyız.


Şekilde görülen duruma gelmek için merkezde bir şahın olduğunu düşünelim.Bu şahı opozisyonu sağlandıktan sonra her seferinde kale ile tehdit ederek bir kare aşağı veya yukarı (köşeye yakın olan taraf hangisiyse ) itelememiz gerekir.Ve köşeye sıkışan şahı son opozisyon sağlanamadıysa "kale ile boş bir hamle yaparak" opozisyonu sağlaması için mecburi bi hamleye zorlarız.En sonunda şahlar karşılıklı opozisyon konumuna ulaştığında kalemiz ile şah çekerek mat yaparız.
Tabiiki rakip şah eğer tahtanın dört köşesinden birisinde ise ( a8-h8-a1-h1 ) opozisyonun sağlanmasına gerek yoktur.

Çoban Matı Nasıl Yapılır


Bu resmin yardımıyla beyazın ilk hamlelerini anlatmaya çalışalım.İlk hamlede beyaz şahın önündeki piyonunu ( yani "e piyonu" ) iki çıkmıştır.(e4)Amaç hem vezirin hem de filin aktifleştirilmesi.Siyah da aynı şekilde şah piyonunu iki kare ilerletmiştir. (e5)Ardından beyaz vezirini "h5" karesine gelmiştir.( Vh5 ):Nedenine gelince:
Şahımızın çaprazındaki f2 (beyaza göre) ve f7 kareleri oyunun başlangıcında son derece savunmasızdırlar.Yani o kareleri tek koruyan taşımız şahımızdır..


İkinci resimdeki konuma ulaşılması için hamle sırası kendisinde olan siyahın vezirinin yanındaki atı şimdilik şahın tehdit altında olmadığını düşünerek c6 karesine geldiğini ve varsayalım.(ac6)
Şimdi hamle beyazda.Beyaz şahının yanındaki filini ( buna şah fili de denir ) c4 karesine gelir.Amacının ne olduğunu söyleyelim.Vezirini h5 e gelerek f7 piyonunu tehdit etmişti ya şimdi fil ile de aynı kareye tehditte bulunuyor.Çünkü tek başına vezir ile f7 piyonunu tehdit etmesi anlamsız..( fc4 )
Şimdi beyazın sinsi planını siyahın görmediğini ve beyaz veziri tehdit etmek için diğer atını oyuna çıktığını varsayalım.Yani ( af6 )
Şimdi siyah kendi f7 piyonunun iki taş tarafından tehdit edildiğini görmemiştir.Beyaz bitirici vuruşunu yapar ve iki taşı tarafından tehdit edilen f7 piyonunu veziri ile alır.( V*f7) Savunması olmayan siyah şahın gidebilecek bir yeri yoktur.
Şimdi hamlelerimizi yazalım:
1. e4 - e5 2. Vh5 - Ac6 3.Fc4 - Af6 4. V*f7 Mat (1-0)
Evet satranca yeni başlayan herkesin öğrenmek istediği "Çoban Matı" bu şekilde yapılır.Satrançseverlere ileriki bölümlerimizde hem ileri düzey hem yeni başlayanlara çeşitli büyük ustaların satranç derslerini aktarmaya devam edeceğiz.İyi çalışmalar...

Geçerken Alma Videolu

4 Eylül 2009 Cuma

Bu satrançta en özel hareketlerden birisi olan geçerken almaya satrançseverlerin kesinlikle iyi ve doğru bilmeleri gerekmektedir.Bu kural çoğu zaman oyun sonlarında oyunun kaderini belirler.



Geçerken Alma Kuralı

Geçerken alma kuralını hem yazılı hem de videolu olarak satrançseverlerimize anlattık.Önce yazılı açıklamamızı yapalım:



GEÇERKEN ALMA kuralı pek çok insanın anlamakta en çok zorluk çektiği kuraldır. Unutmayın ki GEÇERKEN ALMA, Piyon İKİ KARE sürüldükten sonra yapılır. Şimdi yavaş yavaş bu konuyu anlatalım.



Beyazın Piyonu BEŞİNCİ YATAYA ulaşmıştır. Beyazların tarafından sayınız. Hamle sırası Siyahındır. Yanındaki dikeyde Piyonu vardır. Piyonunu İKİ KARE sürmek üzeredir.




Siyah Piyonu İKİ KARE sürmüştür. Şimdi Beyaz isterse, SİYAH PİYON SANKİ BİR KARE SÜRÜLMÜŞCESİNE ONU ALABİLİR.




Bu durum Beyaz GEÇERKEN ALMA HAREKETİNİ yaptıktan sonraki durumdur. Dikkat ediniz ki Piyon şimdi ALTINCI YATAYDADIR.



Şimdi Beyaz Piyonunu İKİ KARE Sürmüştür. Siyahın GEÇERKEN ALMA şansı vardır.

Bu konum Siyah GEÇERKEN ALDIKTAN sonraki konumdur.( Yanyana olan resimlerden sağdaki konum ) GEÇERKEN ALMAYI SADECE PİYONLA YAPABİLİRSİNİZ. İKİ KARE BİRDEN SÜRÜLMÜŞ BİR PİYONU ALABİLİRSİNİZ. RAKİP PİYON İKİ SÜRÜLDÜKTEN hemen sonra GEÇERKEN ALABİLİRSİNİZ.

Şimdi de Siyahı aynı şeyi yapark en izleyelim. Siyahın BEŞİNCİ YATAYDA bir Piyonu vardır. Beyazınsa İKİNCİ YATAYDA Bir piyonu vardır ve iki sürmek üzeredir.

Bu konum Siyah GEÇERKEN ALDIKTAN sonraki konumdur. GEÇERKEN ALMAYI SADECE PİYONLA YAPABİLİRSİNİZ. İKİ KARE BİRDEN SÜRÜLMÜŞ BİR PİYONU ALABİLİRSİNİZ. RAKİP PİYON İKİ SÜRÜLDÜKTEN hemen sonra GEÇERKEN ALABİLİRSİNİZ.


Şimdi Beyaz Piyonunu İKİ KARE

Sürmüştür. Siyahın GEÇERKEN ALMA şansı vardır.

GEÇERKEN ALMA kuralını bilmek oyunun kaderini değiştirebilir. Bu durumda hamle sırası Beyaz'dadır. Basitçe Şahıyla Siyah Piyonu alarak oyunu rahatça kazanabilir. Fakat GEÇERKEN ALMA kuralını unutup Piyonunu iki sürebilir. Bunu yaparsa, Siyah, Piyonu GEÇERKEN ALIP Piyonuyla iki hamlede Vezir çıkıp oyunu kazanabilir.







Şah Nasıl Tehdit Edilir

2 Eylül 2009 Çarşamba

Öncelikle bu bilgileri satranca yeni başlayan dostlarımıza vermeyi uygun görüyoruz.Çünkü sağlıklı bilgiler olmadan iyi bir satranç oyuncusu olmak hayalin ötesine geçemez.
Şah Nasıl Tehdit Edilir?

Öncelikle "şekil 1" de ne görüyoruz bunu anlatalım:Beyaz kalenin şah ile aynı dikeyde olduğunu herhalde görüyoruzdur.Bu şu anlama geliyor.Kale şahı tehdit ediyor.
Kural 1 :) Şah herhangi bir taşın tehdit edebileceği karelerden birisindeyse eğer "diğer taşlardan farklı olarak" şahımızın bu tehdidini ortadan kaldırmamız gerekir.
Bunu nasıl yapabiliriz:Şahımızı rakip taşlardan herhangi birisinin tehdit edemeyeceği bir kareye oynamamız veya şahın tehdidini engelleyecek şekilde önüne herhangi bir taş koymamız gerekir.


Şekil 1 )

Satranç Taşlarının Hareketleri

1 Eylül 2009 Salı
















ŞAH, bitişiğindeki karelere gidebilir.

KALE, yatay ve dikey olarak ilerler.

FİL, çapraz hareket eder. Filler oyun boyunca aynı renk karelerde
kalırlar.

VEZİR, dikey, yatay ve çapraz gider.

AT, L şeklinde bir hareketle üç kare
sıçrama şeklinde gider. Taşların üzerinden atlayabilir.





PİYON
, bulunduğu sütunda ileriye doğru bir kare hareket eder. Ancak başlangıç yerlerinde bulunan piyonlar istenirse iki kare
ilerletilebilir.








Taş Alma

Taş alma, alınan taşın satranç tahtası dışına çıkarılması ve alan taşın onun yerine konulmasıdır. Bir taşın gidebileceği karelerde rakip bir taş varsa, onu alabilir. Taş alma zorunlu değildir. Taşlar, (at hariç) kendi taşlarının ve rakip taşların üzerinden atlamazlar.

Piyonlar çapraz olarak taş alır. Dikey olarak ilerlemekte olan piyon önündeki karenin sağ ve solundaki karelerde bulunan taşları alabilir.

Geçerken alma, piyonlara özgü bir taş alma şeklidir. Başlangıç yerinde bulunan bir piyon iki hamle ilerletildiğinde rakip piyonun taş alma alanından geçerse, rakip piyon bu piyonu, hemen yapmak şartıyla, alabilir. Geçerken alma, diyagramda c ve d sütunlarında gösterilmiştir c sütununda başlangıç yerinde bulunan piyon iki kare ilerletildiğinde d sütununda bulunan beyaz piyon onu alabilir ve ok işareti ile belirtilen kareye geçer. Beyaz, hamle sırası kendisine
geldiğinde geçerken alma hakkını kullanmazsa sonraki hamlelerde bunu yapamaz.

Piyonun Vezir Olması Son yatık sıraya ulaşan piyon, piyon olarak kalamaz, oyuncu onu kendi renginden şahtan başka bir taşa yükseltir. Bu şekilde bir oyuncu birden fazla vezire, ikiden fazla kaleye, ata ya da file sahip olabilir.

Rok Rok yapma, şah ile kalelerden bir arasındaki bir harekettir, şahın tek hamlesi olarak kabul edilir ve şöyle yapılır. Şah, kalelerden birine doğru iki kare ilerletilir, kale de şahın üzerinden atlatılarak bitişiğindeki kareye konur. Rokun amacı, şahı rakip taşların saldırısından uzak bir yere gotürmek ve kaleyi oyuna sokmaktır.

Rok yapmak, aşağıda sayılan hallerde mümkün değildir:

a) Şah ya da kale ile daha önce hamle yapılmışsa,

b) Şahın bulunduğu, geçeceği ve gideceği kareler rakip taşların tehdidi altında bulunuyorsa,

c) Şah ile kale arasında bir taş varsa, Bir oyuncu rok yaparken önce kaleye dokunursa bu hareket hatalıdır, ancak rok geçerlidir; şah ve kaleye aynı zamanda dokunur ve rokun mümkün olmadığı anlaşılırsa, oyuncu şah ile hamle yapmak zorundadır. Bu durumda şahın kurala uygun bir hamlesi yoksa, yapılan hata geçersizdir.

Mat

Satrançta amaç şahı mat etmektir. Şah mat edilince oyun sona erer. Rakip şahın bulunduğu kareyi taşlarından biri ile tehdit eden oyuncu rakibini şah! diyerek uyarır. Şahı tehdit edilen oyuncu, şahın yerini değiştirmek, tehdit eden taşı almak ya da tehdidi yapan taş ile şah arasında kendi taşlarından birini getirmek zorundadır. Kısaca, şah tehdidi yapılacak ilk hamlede etkisiz hale getirilmelidir. Bu yapılamadığı takdirde şah mat olur ve oyun biter. Kendi şahını şah tehdidinden koruyan bir taş, rakip şahı şah ile tehdit edebilir.

Beraberlik Aşağıdaki hallerden birinin meydana gelmesi ile, oyun berabere sonuçlanmış sayılır:

1- Hamle sırası kendisinde olan oyuncu, şahı tehdit altında olmadığı halde, kurallara uygun hiç bir hamle yapamıyorsa, (Pat durumu)

2- Her iki oyuncu aralarında anlaşmışlarsa,

3- Oyunculardan biri, aynı durumun üç defa tekrarlandığını ileri sürmüşse,

4- Oyunculardan biri taş almadan ya da piyon hamlesi yapmadan arka arkaya en az 50 hamle oynandığını kanıtlamışsa, Turnuvalarda zaman sıkışması nedeniyle oyunlarını yazamamış olan bir oyuncu son iki maddeye dayanarak beraberlik isteğinde bulunamaz. Tutulan Taş Oynanır Hamle sırası kendisinde olan oyuncu taşlarından birine dokunursa onu oynamak, rakibin taşlarından birine dokunursa onu almak zorundadır. Eğer tutulan taş oynanamıyorsa ya da alınamıyorsa, bunun bir sonucu yoktur. Oyuncu tuttuğu taşı elinden bırakmadıkça onu herhangi bir kareye koyabilir. Taşları düzeltmek amacıyla tutmak isteyen oyuncu rakibine önceden düzeltiyorum diyerek haber vermelidir. Oyunların Yazılması Satrançta oyunların nasıl yazıldığını bilmek bazı yararlar sağlar: Turnuvalarda oyunların yazılması zorunludur. İlerlemek için kitap ve dergilerde yayınlanan bilgileri ve oyunları izlemek gerekir. Her oyuncu kendi oyunlarını zaman zaman inceleyerek hatalarını öğrenmelidir.

Satranç Taşlarının Özellikleri

Bilindiği gibi hemen her oyuncu satrancı çok iyi oynamak ister.Ama şu iyi bilinmelidir ki çok azı bunu başarır.Nedenine gelince:
Özellikle küçük yaştaki sporcuların ailelerinin abartılı baskısı satranç öğrenen bireyin satranca olan ilgisinin azalmasına yol açar.Bu nedenle genellikle küçük bireylerimizin (6-12 yaş baz alınabilir) aşırı derecede baskıcı bir şekilde satranca yöneltilmemesi gerekir.Zaten eğer bireyimiz satrancı severse kendiliğinden gerekenleri yapacaktır.Bu uyarılarımızı yaptıktan sonra gelelim taşların özelliklerine:
Bütün satranç taşlarının hareket kabiliyetleri doğrultusunda güçleri vardır. Bir taşın gücü, diğerine oranla ya daha azdır ya da daha çoktur. Bu güçleri de taşlara değerleri doğrultusunda puan vererek gösterebiliriz.

Satranç tahtasındaki en az güce sahip olan piyon'a 1 puan verelim. Diğer taşlarımız olan at ve fil ise 3'er puana sahiptirler. Daha güçlü olan kale ise 5 puan değerindedir. Satranç takımımızın en güçlü taşı olan vezir ise kale ve filin hareket özelliklerini bünyesinde bulundurmaktan ötürü 9 puana sahiptir. Şah, satranç taşlarının içinde değer biçilemeyecek tek taştır. Çünkü şah mat olduğunda o satranç maçı sona ermektedir.

Satranç taşlarını bu puanlarla değerlendirmemizin nedeni, rakibimizin bir taşını alırken vereceğimiz taşın değerinin daha yüksek olmaması içindir. Yani bir fil ile bir fili, bir at ile fili, bir kale ile bir kaleyi, bir vezir ile bir veziri, bir piyon ile bir piyonu, ya da iki piyon + bir fil ile bir kaleyi değişmemizin bir sakıncası yoktur. Fakat, bir vezir verip bir piyon almak bizim taşlarımızın toplam değerini rabibimize göre azaltacağı için çok sakıncalıdır.

Taşların değerleri bulunduğu konuma göre farklılık gösterebilir. Satranç tahtasının merkezinde bulunan bir taş, kenarında bulunan bir taştan çok daha güçlüdür. Çünkü kenardaki taşa oranla çok daha fazla kareyi kontrol edebilmektedir.

Taş değişimini düşündüğümüzde şunlara dikkat etmeliyiz.
a) Güçlü ve rakibe rahatsızlık veren bir taşımızla, aynı puana sahip olsa bile onun güçsüz ve bizi rahatsız etmeyen bir taşını değiştirmemeliyiz.
b) Rakibin güçlü ve bize rahatsızlık veren taşını, bizim daha zayıf ve aynı değerde bir taşımızla değiştirmeye çalışmalıyız.

Satrancın Faydaları

Satranç'ın Yararlarını Sıralayalım:

Özellikle çocukluk çağındaki kişilerin kötü alışkanlıklar edinilmesine engel olur
Olaylar karşısında hızlı ve doğru düşünebilmeyi sağlar, Yaşanan durum karşısında doğru yorumlar yapabilmeyi geliştirir
Olgun bir kimlik ve kişilik kazandırır ve kişinin bu yönünü daha da geliştirmesini sağlar
Alt Beyin ve Üst Beyin arasındaki korelasyonu arttırır.
Satranç oyuncularına yapılan otopsilerde, Beyinin giruslarının artığı belirgin bir şekilde görülmüştür.
Nöronal ileti hızını belirgin derecede artırır,
Reflekslerin gelişmesini sağlar
Cesaret aşılar
Zamanı kullanmayı öğretir
Tasarrufu öğretir
Yeri geldiğinde yeterinden fazla bonkör olmayı öğretir,
Kazanmak için bazı kayıpların gerekli olduğunu kavramayı sağlar
Merkezi düşünce yapısını aşılar
Kütlesel hareketin avantajları öğretir, Tek başına bir birey yerine bir topluluğun daha önemli olduğu kavramı aşılar, Toplum için yaşamayı ve bunun önemini algılar.
Kazanmak için Tek bir yolun olmadığını öğretir, Kazanca giden yolları bulmayı öğretir.
Görsel zekayı geliştirir, Görsel hafızayı kamçılar,
Özgüveni artırır
Bireyin kendisini daha iyi tanımasına olanak sağlar, bu sayede bireyin daha başarılı olabileceği yetenekleri gün ışığına çıkarmasını sağlar,özgüveni sayesinde kendi hakkında toğru kararlar verir
Tüm dikkatini bir yerde toplamayı öğretir,kişi uzun süre satranç oynamışsa eğer dikkati toplama bir alışkanlık haline gelmiştir.
Satranç oyuncusunun derslere karşı ilgisi artar, ders konularını daha iyi anlar ve kavrar, Bilimsel düşünme yeteneğinin temelleri satranç oyununda vardır. Hipotez kurmayı satranç oyunundaki kurguları ile geliştirir, Araştırma yapmayı aşılar ve yaptığı araştırmaların sonuçlarını değerlendirmeyi öğretir.
Satranç bir öğrenme aracıdır
Kişiye belirli ölçüde şüpheci bir kimlik kazandırır, (Rakibin hamlelerini analiz ederken kinden fazla değil) Körü körüne bir şeye inanmak yerine bunu araştırıp bilimsel temeller üzerine oturtup inancını daha da sağlam temellere oturtmayı yeğletir,
Öğrenme yeteneğini artırır, Öğrenmek istediği konuyu araştırmayı öğretir , konuları ezberlemek yerine temel mantığı bulmayı öğretir.
Kişileri düşünen, araştıran, yargılayan varlıklar haline getirir ve yaratıcılıklarında özgür bırakan bir ortam hazırlar.
Plan yapma , muhakeme gücünü artırır aynı zamanda bunların ne kadar önemli olduğunun kavranmasını sağlar
Sabırlı olmayı öğretir.
Sistemli ve disiplinli çalışmayı öğretir, Bu sayede başarı keyfini yaşatır, olumsuzluklar karşısında daha dirençli bir kişilik sağlar.Başarısızlıkları başarıya dönüştürmenin formüllerini bulmayı öğretir
Mücadeleci bir ruh kazandırır. Olaylar karşısında daha dirayetli olmayı sağlatır.
Başarısızlıklar karşısında yılmamayı, başarı için daha da çok çalışmanın gerekli olduğunu öğretir. Her başarı yeni bir başarının işaretçisidir.Satranç oyuncusu oyunlarında kazanma duygusunun verdiği haz gibi hayatta da başarının tadını alan bir kişinin davrandığı gibi daha yeni başarılara imza atma isteğini kamçılar.
Hayal gücünü artırır, Hep yeni hedefler aramayı aşılar , bu yeni hedefleri başarıya dönüştürmek için çabayı ve motivasyonu artırır.
Kendini daha iyi tanımayı öğretir, Eksikliklerini tespit eder ve bu eksiklikleri tamamlama düşüncesini ve bunun için uğraşı artırır.
Toplum içinde yaşamak için gerekli ve uyulması gereken temel kuralları hızlı kavramayı ve bu kurallarla birlikte yaşamayı benimsetir, Oyun içinde Kurallara uymayı, dostça oynamayı, kaybetmeyi kabullenmeyi, kazananı kutlamayı öğretir.
Yeni dostluklar kurmayı sağlar, öyle ki bu dostluklar birçok sosyal davranışla elde edilen dostluklardan daha sağlam temeller içerir,Sosyal bir kimlik sağlar bu sayede sosyal yaşamının zenginleşmesine yardımcı olur.
Ödül ve ceza kavramını pekiştirir. Oyun sırasında yapılan doğru hamlelerin ona büyük ödüller getireceğini bilir, yapılan kötü hamlenin ise ona pahalıya mal olacağını bilir, Toplumda da davranışların benzer şekilde ödül ve cezalarla karşılandığını bilir ve buna çok kolay adapte olur.
Pratik yapmanın önemini kavratır.
Satranç tam olarak kullanıldığında iyi bir düşünme sistemi üretir. Rekabet duygusunu geliştirir. Rekabet ilgiyi arttırır, zihinsel dikkati yükseltir, yüksek seviyelerdeki başarıyı ortaya çıkarır.
Oynamak üzerine kurulmuş bir öğrenme ortamı öğrencilerin öğrenmek üzerine olan tutumları üzerinde pozitif etkileri olur.
İyi satranç oynamakla, üç boyutlu, sayısal,ve idari yetenekler arasında belirgin bir korelasyon vardır.Bu korelasyonu sağlamak sadece bir iki yeteneğin sonucu değildir, bu çoğunlukla tahta başında elde edilen birçok yetenekle olur.Satranç bireyin, bütün yeteneklerini kullandığı bir oyundu.
Satranç Bireyin sayısal ve sözel yetenekleri belirgin düzeyde artırır.
Satranç çocukları daha zeki yapar!
ilkokul öğrencilerinin yüksek dereceli oyuncuların arasında yer alması halinde, bu çocuklarında yetişkinler kadar karmaşık problemlerin üstesinden gelebileceği sonucuna kolaylıkla varılır.. Satranç oynayanların okuma yetenekleri belirgin bir şekilde arttırdığını kesin bir şekilde ortaya koymuştur.
Geometrik düşünce yapısını geliştirir.
Matematik ve hesap yeteneğini artırır.

Online Satranç Blogu Hizmetinizde


02.01.2009 tarihinde hizmetinize girecek satranç bloğunda satranç adına hemen her şeyi bulabilecek değerli satranç dostları.Sitemizde ünlü satranç ustalarının analizli satranç partileri , satrançta açılışlar , oyun ortası ve oyun sonu gibi önemli unsurlar hep birlikte incelenecek...Tüm okurlarımızın katkısıyla hedefimiz dev bir satranç portalı oluşturmak.Sizden gelen yorum ve önerilerle dev bir satranç ailesi olmayı umuyoruz...